GNOME & RHONE AX2
Paryska fabryka silników lotniczych Société des Moteurs Gnome et Rhone, powstała w 1915 r. z połączenia dwóch zasłużonych wytwórni - Gnome (1905) i Le Rhone (1912), które produkowały silniki dla potrzeb lotnictwa francuskiego. W 1920 Gnome & Rhone kupiła licencję na produkcję brytyjskiego motocykla ABC (All British Company). Później w 1935 pojawił się górnozaworowy typ X - 746 cm oraz w 1937 r. model skonstruowany specjalnie dla potrzeb wojska AX2 - 800 cm z dwucylindrowym silnikiem dolnozaworowym. Fabryka pod nazwą SNECMA istnieje i pracuje nad najnowszymi konstrukcjami lotniczymi oraz w kosmicznych programach badawczych. Do 1959 SNECMA produkowała pod nazwą Gnome Rhone motocykle dwusuwowe o pojemnościach 125, 175 i 200 cm.
W czasie okupacji niemieckiej produkcję kontynuowano na potrzeby armii niemieckiej. W ten właśnie egzemplarz Gnome & Rhone AX2 był wyposażony korpus niemieckiej policji szturmowej stacjonujący w rejonie ROLBIKA. W 1945 roku podczas natarcia wojsk radzieckich uciekający przez wioskę Milachowo-Młyn Niemcy porzucili ten uszkodzony motocykl między Zbrzycą, a skarpą i tak tam pozostał. Tuż po wojnie jeden z pracowników leśnych otrzymał ten motocykl w zamian za pomoc przy wywożeniu drewna w okolicach ROLBIKA. Udało się go przechować w kawałkach przez wiele lat. Po żmudnym i pieczołowitym remoncie jest w posiadaniu kolekcjonera pana Tadeusza Przewoskiego. Informacja zaczerpnięta ze strony http://www.wiadomosci24.pl/
SZOPA MŁYŃSKA
Zrekonstruowany budynek usytuowany dawniej przy młynie w miejscowości Rolbik. W jednej części szopy zgromadzono narzędzia i sprzęty pomocne w eksploatacji wiatraka, w drugiej odtworzono olejarnię z tradycyjną prasą do wytłaczania oleju z prażonego siemienia lnianego. Budynek wzniesiono w konstrukcji szkieletowej i oszalowano deskami. Posiada płaski dach kryty papą. Do zwiedzanie w MUZEUM - KASZUBSKI PARK ETNOGRAFICZNY im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach Kiszewskich.
„DZIECIŃSTWO”
„DZIECIŃSTWO” - biograficzna opowieść Anny Łajming. Doskonała lektura dla wszystkich tych, których fascynują dzieje ziemi zaborskiej. Barwna narracja małej dziewczynki mieszkającej w niedalekim Przymuszewie z okresu poprzedzającego odzyskanie przez Polskę niepodległości. Tekst okraszony dialogami kaszubskimi, przedstawiający uroki, ale też i trudy ówczesnego życia rodzin kaszubskich i żyjących obok rodzin niemieckich. Polecamy.
TRUPIA DROGA
Z Rolbika do Leśna prowadzą dwie drogi. Jedna nazwana swego czasu „Telegrafką” (wzdłuż niej stanęły słupy telegraficzne) biegnie bliżej Zbrzycy. Bardziej oddalona od brzegu rzeki wiedzie droga zwana „Trupią”. Jak łatwo się domyśleć drogą tą odprowadzano zmarłych w kierunku leśnieńskiego cmentarza. Kondukt szedł pieszo za wozem z ustawioną trumną. Rodzina i najbliżsi szli do Leśna. Pozostali żegnali się ze zmarłym przy Bożej Męce. Tak Kaszubi nazywali przydrożne krzyże i kapliczki.
POLIGON SS PRUSY ZACHODNIE
Jesienią 1943 roku rozpoczęto tworzenie poligonu wojskowego na terenie Zaborów. SS-Truppenübungsplatz Westpreußen Bruss obejmował swoim obszarem prawie 700 kilometrów kwadratowych. Granice poligonu stanowiły miejscowości: Brusy- Żabno- Konarzyny- Rekowo- Lipusz - Dziemiany- Brusy. Siedzibą dowódcy wojskowego poligonu został były dwór Sikorskich w Chełmach Wielkich. Już w sierpniu 43 roku rozpoczęto wysiedlanie ludności miejscowej ze wszystkich okolicznych wsi, pozostawiając jedynie obsługę poligonu. To również nie ominęło Rolbika. Większość mieszkańców wywieziono do Leśna, a następnie do Bytowa. Na poligonie próbowano odtworzyć resztki 15 Waffen-Grenadier Division SS zniszczonej na froncie wschodnim w skład, której wchodzili przede wszystkim żołnierze łotewscy. 2 stycznia 1945 roku rozpoczęto ewakuację obszaru szkoleniowego SS Prusy Zachodnie ze względu na zbliżanie się Armii Czerwonej.